Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

zanik iskry w vc

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna -> Custom / Chopper / Cruiser / Daelim VC/VS / Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mar2911




Dołączył: 21 Kwi 2018
Posty: 2
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:22, 15 Cze 2025    Temat postu: zanik iskry w vc

Witam . Opiszę problem jak najdokładniej mogę :
Motocykl zawsze palił tylko z kopki , za to bardzo ładnie z półobrotu.
Jakiś czas temu po przejechaniu 10km na skrzyżowaniach przy spadku obrotów gasł. Trzeba było chwilę odczekać , po czym odpalał i jechał dalej. Czasami na wolnych obrotach nie pracował równo. Jakiś czas temu iskra znikła zupełnie. I tu się zaczyna : stator przewinięty przez fachowca , zamieniłem koło magnesowe, oporności i prądy wróciły do normy. Impulsator 107ohm , masy są ok (sprawdzone miernikiem) cewka zapłonowa sprawdzona i mam też inną na zapas, cdi kupiłem na allegro drugie, masa cdi i cewki sprawdzona (ok) Odłączyłem od cdi kabel gaszenia , odłaczyłem regulator. Iskra pojawia się po jakimś czasie grzebania , motocykl odpala z pół kopki ( wczoraj odpaliłem i gasiłem 4 razy) po chwili kiedy założyłem zbiornik żeby podpiąć paliwo pod gażnik, już nie odpalił. Całkowity brak iskry. Już nie mam sił i pomysłów .
Na nowym cdi nie odpalił nigdy. Macie jakieś pomysły?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bishop
Support



Dołączył: 01 Cze 2019
Posty: 59
Przeczytał: 34 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SC
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:54, 19 Cze 2025    Temat postu:

Witam,
na szybko parę słów ode mnie. U siebie w VL przechodziłem sporo odnośnie zapłonu. Te z allegro też testowałem, żaden nie chulał. Jak się okazało główna przyczyna to, że nie są one dostosowane do 'naszej specyfiki" (że tak to określę) tzn po ich rozebraniu widać jak na dłoni, że nie mają w elektronice czegoś takiego jak podwajacza napięcia i najnormalniej w świecie nie są w stanie puścić na cewkę napięcia ok 180V tylko połowę tego. Dokładnie tyle ile jest w stanie dać z siebie stator. Stator generuje te 90V ale jako AC i oryginalny zapłon ma na wejściu diody/kondensatory, które wykorzystują dolną część sinusoidy, 'sumują' to napięcie z dodatnią częścią sinusoidy i mamy owe ~180V które tyrystor puszcza na cewkę (nie dokładnie pusza na... ale mniejsza o to). Miałem CDI firmy Wilmat z regulatorem kąta zapłonu i bez. Kilka razy udało się z kopa odpalić a nawet raz się przejechałem i było do bani bo na wysokich obrotach silnik zaczynał gasnąć, w skórcie - nie nadają się.
Koniec końców problem rozwiązałem robiąc od zera własny zapłon na bazie Arduino Nano +powielacz napięcia, dzięki któremu maszyna zapala mi od strzała bo te potrzebne 180V robi mi z 12V akku (tylko przy starcie, potem powielacz jest odcinany przez mikrokontroler (arduino)). I cały bajer polega na tym, że mogę w końcu mieć nawet padnięty akku (byle tylko zakręcił jakoś silnikiem) a maszyna zastartuje. Wcześniej kiedy miałem wszystko w oryginale akku musiało być w bardzo dobrym stanie by maszyna gadała od strzała na rozruszniku.
Także jeśli nie masz nówki akku to specjalnie nie staraj się o to by maszyna paliła z rozrusznika ale z kopki już powinna praktycznie za każdym razem a to dlatego, że kopiąc (raz a mocno) wprawiamy silnik w ruch na dość dużych obrotach i generator prądu wyindukuje znacznie wyższe napięcie (potrzebne na CDI) niż uzyskamy z kręcenia rozrusznikiem nawet przy nowym naładowanym akku.
Wiem, że wiele takimi informacjami nie pomogę ale skoro raz ci pali a potem dętka to upewnij się jeszcze raz czy na pewno masz na wyjściu statora odpowiednie napięcia a dokładniej to znaczenie mają tutaj dwie cewki generujące 70-90V na potrzeby zapłonu. Ważne: stator ma dwa uzwojenia, te cewki co jest ich więcej i są nawinięte grubym drutem są dla instalacji 12V w motorze (to nas tutaj nie interesuje) a te dwie co są zwykle zaizolowane jakąś taśmą są nawinięte cieniutkim drutem i to one są ważne bo generują to wysokie napięcie dla CDI. Pytanie czy to uzwojenie masz dobre(?)
Przyszedł mi do głowy taki pomysł, raczej powinien się sprawdzić. Można odpiąć kabel z CDI idący na cewkę i podpiąć do wtyczki CDI woltomierz (na napięcie stałe) po zakręceniu kopką powinniśmy tam ujrzeć napięcie znaczenie przekraczające 100V DC a może nawet dochodzące do tych 180V. Na wyjściu w CDI jest tam duży kondensator i to on się ładuje tym napięciem, sam woltomierz będzie miał na nie wpływ i cały czas je rozładowywał więc może być ciężko to zmierzyć 'na spokojnie' ale spodziewam się, że podczas kopania coś sensownego powinno się tam zaobserwować. Chociaż z drugiej strony jeśli cewka/przewód WN/świeca jest ok to byśmy już mieli iskrę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bishop dnia Pon 21:24, 30 Cze 2025, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bishop
Support



Dołączył: 01 Cze 2019
Posty: 59
Przeczytał: 34 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SC
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 17:01, 19 Cze 2025    Temat postu:

więc może sprawdź miernikiem AC napięcie na wyjściu statora ale to co idzie na CDI. Wepnij się między masę a kabel we wtyczce CDI który idzie od statora, powinieneś tam zobaczyć przynajmniej 70V jeśli dobrze kopniesz ew przynajmniej 40-50V jeśli zakręcisz rozrusznikiem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mar2911




Dołączył: 21 Kwi 2018
Posty: 2
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 12:08, 30 Cze 2025    Temat postu:

Dzięki serdeczne za odpowiedż to bardzo dużo cennych informacji. Do pewnego stopnia poradziłem sobie z problemem : okazało się że gość który przewijał stator zamienił kable impulsatora (impulsowy z masą). Zamieniłem je i moto pali od strzała nawet z rozrusznika. i tu koniec dobrych informacji bo podczas jazdy motocykl nie ma mocy i potrafi strzelić po puszczeniu gazu. Przed naprawą bylo ok ale sprawdziłem zawory, gażnik, cewkę, podmieniłem nawet cdi. Zapłon sprawdziłem lampą stroboskopową wydaje się ok. Jednak z cewki zasilającej cdi podczas pracy silnika na wolnych obrotach mam tylko 89v a przy 6 tys obr spada na 79v . Wydaje mi się że to może być przyczyną (złe przewinięcie statora). Napiszę do gościa który przewijał zobaczymy co odpisze (jeśli odpisze). Jeśli mi się uda z tym uporać dam znać . Może komuś się przyda.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bishop
Support



Dołączył: 01 Cze 2019
Posty: 59
Przeczytał: 34 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SC
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:18, 30 Cze 2025    Temat postu:

hmm 80-90V to bym powiedział, że jest dobrze. Ja to kiedyś oscyloskopem sprawdzałem jak to wygląda itp. Podwojenie tego napięcia przez CDI i tak da powyżej 150V DC na potrzeby tyrystora/kondensatora/cewkiWN więc powinno chulać. To zamienienie przewodów impulsatora to 'jedynie' opóźni trochę sygnał dla CDI, może stąd strzelanie w tłumik (zwykle jest to objaw źle ustawionego zapłonu). Ale skoro piszesz, że jest lepiej... a co za CDI podmieniłeś? Jakiś zamiennik?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna -> Custom / Chopper / Cruiser / Daelim VC/VS / Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin