Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Wymiana, sprawdzenie wybieraków zębatki koła tylnego.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna -> Mechanika / Elektryka Ogólna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Foveon
Sgt. at arms



Dołączył: 08 Gru 2015
Posty: 1989
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DW
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 8:14, 13 Cze 2018    Temat postu: Wymiana, sprawdzenie wybieraków zębatki koła tylnego.

Wczoraj wymieniałem takowe więc napiszę co i jak.
Co to jest i gdzie się mieści.
Są to tuleje gumowo metalowe które są za tylną zębatką na feldze.
Zębatka ma cztery "śruby" (wybieraki) które wchodzą w owe tuleje. W efekcie tryb nie jest spięty na sztywno z kołem i ma luzy niwelujące nierówności pracy łańcucha i silnika.
Po pewnym czasie guma się wyrabia i tryb dostaje luzów w stosunku do felgi.
Patrząc się od strony trybu luzy są w lewo i prawo (z tyłu koła przód i tył).
Jak sprawdzić czy są wyrobione.
Motocykl dajemy na centralną nogę i wbijamy dowolny bieg. Łapiemy koło i ruszamy nim do przodu i tyłu. Jeżeli tryb rusza się w stosunku do felgi (patrząc od przodu na tryb) o ok 5-10 mm to znaczy że tuleje raczej do wymiany.
Naprawa.
Ściągamy koło ( w VT robimy to na centralnej nóżce), i ściągamy tryb który trzyma się tylko na pierścieniu segera.
Wtedy ukażą się nam 4 tuleje gumowo metalowe. Jeżeli bez problemu wyjmiemy środkowe tulejki o średnicy wewnętrznej 9mm to wiadomo że najwyższa pora na wymianę.
I tu są dwie metody.
Pierwsza to wydłubanie całej gumy i wsadzenie tam gumowego zbrojonego węża ogrodowego o odpowiedniej średnicy. Ale nie tylko kawałka wyrobionej części bo to nic nie da. Trzeba dobrać średnicę na ścisk. To zabawa żmudna i z niewiadomym efektem. Boże być dobre na lata albo na chwilę.
Druga to wymienić na nowe.
Na szczęście pasują od Rometa RM 125
Wymiary
Średnica wewnętrzna 9 mm
Średnica zewnętrzna 24 mm
Wysokość 20 mm
Najgorsze jest samo wyjęcie starych tulej. Małe dłutko i przecinak. Zewnętrzna tuleja jest z cienkiej blaszki i można ją wygiąć i przeciąć. I tak powoli można wyłuskać zużyte tuleje.
Nowe nabijamy delikatnie dobierając odpowiednią nasadkę klucza z grzechotki przez którą nabijamy tuleje.
Co może się stać kiedy tego nie wymienimy.
Po pierwsze słychać stukanie przy ruszaniu zwalnianiu i dodawaniu gazu.
Mogą się zerwać śruby (wybieraki) na trybie.
Może wyrobić się kołnierz na feldze trzymający pierścień segera i pęknąć co powoduje że felga jest do wyrzucenia.
Ja wymieniłem w ostatnim momencie bo robiło się to co opisałem w 3 punkcie. Tryb tak latał na boki że wyrobił się rowek od pierścienia i nawet pękł kawałek kołnierza. Gdybym to zostawił tryb by spadł z felgi łańcuch z tryba a koło by się zblokował. Raczej nic przyjemnego.
Podane tuleje na pewno pasują do VT VL i Daystara. Do reszty Daelimów prawdopodobnie też.
Miłej zabawy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Foveon dnia Śro 8:16, 13 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Maciej Rosolski
Prospect



Dołączył: 06 Wrz 2017
Posty: 224
Przeczytał: 92 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:06, 13 Cze 2018    Temat postu:

Znakomita instrukcja, jak z podręcznika,
Można czytać i działać.
Dodam tylko, że warto przy każdej wymianie zębatki sprawdzić stan wybieraków.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
DaelimVJ125
Support



Dołączył: 10 Kwi 2018
Posty: 26
Przeczytał: 72 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DOA
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 15:55, 15 Cze 2018    Temat postu:

Bardzo fajnie napisane. Ja właśnie mam u siebie problem, bo miałem tak wybite te gumy że wyrobiła się aż piasta. Konkretnia ta powierzchnia która ustawia zębatkę centrycznie w stosunku do osi koła. Teraz nie wiem jak się pozbyć tego problemu. Czy można delikatnie to stoczyć i dorobić odpowiednią tulejkę która to wycentruje? Ta co jest oryginalnie to wchodzi w zębatke ładnie ale ma luz przy piaście, przez to łańcuch jest raz napięty, raz luźny i szarpie przy ruszaniu. Mieliście może taki problem?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Foveon
Sgt. at arms



Dołączył: 08 Gru 2015
Posty: 1989
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: DW
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 17:35, 16 Cze 2018    Temat postu:

No w zasadzie ja mam podobny problem. Jak już się mocno wyrobiła to klops. Ja mam problem z kołnierzem na górze tam gdzie się trzyma pierścień. Nacięcie go głębiej nie wchodzi w grę bo jest tam blisko łożysko. Obawiam się że stoczenie tego i dorobienie kołnierza może osłabić ośkę na kole i może pęknąć. Można by też nadspawać aluminium i przetoczyć ale nie miał bym zaufania do tego. Najtaniej i najrozsądniej jest zakupić inne koło.Używki do VTka chodzą po 120 zł. Ale znów czkała by mnie polerka Sad Z kolei nowe z korei do daystara to ok 500.Tak żle i tak niedobrze. Jak u mnie zacznie padać zakupie używane koło i niestety będę je polerować. Przy wyrobionych gumach łańcuch latał jak by był nie równo naciągnięty. Teraz siedzi prościutko.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.daelimpolska.pl Strona Główna -> Mechanika / Elektryka Ogólna Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin